Jag skulle just sätta mig att skriva lite på datorn igår eftermiddag då Mikael Engwall (@mikaelengvall) från Social Factory studsar upp på Facebookchatten med frågan: Syns vi ikväll? Så på ett bananskal gled jag med på en mycket trevlig kväll bland både för mig kända och okända ansikten.
Det hela började med en Facebookgrupp efter att Anna Carin Carnebro kände en avsaknad av kollegor att prata sociala medier med. Anna Carin Carnebro (@Carnebro) och Björn Lilja (@Bjornlilja) är grundarna till den glada grupp av människor som vill dela kunskap med varandra från hela landet. Kvällens tema var omvärldbevakningsverktyg, vin och wraps.
Prosocyal
Andreas Ahlens (@Eiolos) från Prosocyal berättade bara kortfattat om deras omvärldsbevakningsverktyg med en kort demo men gick snabbt in på framtiden för att gå igenom vad de kommer att införa i deras verktyg:
- Geofication – sökning via område
- Facebookfanpage- få med dessa i sökningar
- Omfattande ärendehantering – så alla kommentarskedjor är med
- Bättre automatisk filtrering – göra det lättare för användaren
- Kommentarer från alla källor – oavsett vilka medier
- Förbättra viralitetsmätning – när inlägg får skruv så höjs dess värde
- Attitydsanalys – på 10 nya språk, kommer närmaste månaden.
Meltwater Buzz
Tove Iggstrom (@tove_iggstrom) Managing director på Meltwater Buzz var en stor drake bland de mindre och presenterade sin enklare Buzz-variant. Det är ett verktyg och första steget av tre som hjälper företag med analys, hur man får tag i information som skrivs om sitt företag eller varumärke. Tove lade största fokus i sin presentation på blocket av engagera. I stora drag bygger omvärldsbevakning på de fyra block som hon presenterade:
- Bevaka – bloggar, sociala nätverk, mikrobloggar, hemsidor mm
- Analysera – senaste inläggen, värdering, vanligt förekommana ord, mest aktiva kanaler, trender, topp influerare för hitta amassadörer, ranking system, geografisk spridning mm
- Agera – kommer i senare steg för kunden genom analyserna
- Engagera – planera och publicera inlägg, tracka inlägg, bemöta inlägg och hantera din sociala inkorg
Huvudsyftet med det hela är att kunna mäta sina insatser genom de handlingar de utför. Också att skapa en struktur på det hela och sina fans. Det är grundpoängen med Buzz enligt Tove.
Lissly
Simon Sundén (@joinsimon) berättar varför de startade. Det finns 640 olika omvärldsbevakningsverktyg just nu men inget som passade den svenska marknaden och bloggosfären. Version nummer två lanseras i början av februari 2012 men de grundades redan 2009 och första versionen lanserades 2010. Ett par imponerande slides som visades av Simon var när deras undersökningar plockade samtliga placeringar med namn på 1:a till 4:de plats i Melodifestivalen. Samma i Idol. De hade rätt redan innan röstningarna bara genom att bevaka sociala medier på rätt sätt. Allt hänger på hur man lägger upp sina sökningar. Det är vitalt att kunna förfina sina sökningar för kunna få fram exakt den information man vill ha.
Bevaka allt som skrivs inom sociala medier med fullständig information från källor etc. Exakt i detalj. Alla olika forum. 80 olika sökord. Relaterade begrepp. Vad som skrivs om det. Hur det skrivs om det. Man kan göra det mesta man önskar sig. Enligt Simons säljande presentation så är Lissly:
- Bästa täckning på svenska källor
- Enkelt att använda
- Fullständiga möjligheter för avancerade integrationer
- Specialiseradoch anpassat för lokala marknader
- 80 nyckelords/fraser i vår full version
- Realtidsdata
- Fri support och inga dolda extra kostnader
- Lissly har en policy: Snabbt, enkelt och tydligt.
Efter samtligas presentationer så blev det mingel i Valtechs lokaler och samtalen flödade. Här under finner lite fler bilder från detta trevliga event.