Vad har att bli släppt med ögonbindel mitt ute i vildmarken i Alaska eller i en stor gul badanka till båt på en flod i Vietnam för ta sig till Phenom Phen i Kambodja med öl att göra, än mindre med Heineken?
Jo, det är en riktigt välproducerad miniserie skapad av Heineken där man får följa män mellan 18-34års ålder från olika delar av världen som blir avsläppta på exotiska platser för att genomföra ett uppdrag för kunna komma hem.
Är du intresserad på vad det är och särskilt efter att sett någon del om vad som ska hända sen? Då kan man gott ge marknadsteamet på Heineken en eloge att de har lyckats skapa intresse. Jag var tvungen att se samtliga delar av de fyra olika deltagarna på en gång när jag upptäckte kampanjen. Både av ren och skär nyfikenhet på vad som skulle hända med personerna och hur de byggt upp kampanjen.
Det här är innehållsmarknadsföring is sitt esse enligt mig som ger varumärket en attityd att inspireras av. Dock är det sällan någon får arbeta med en liknande budget som finns bakom Dropped. Det hela började 2010 med reklamkampanjen Legends som steg för steg växt sig mot Dropped och nu transformeras in till Voyage. Ta en titt på deras kampanjsajt på Heinekens hemsida eller deras Youtube-kanal DroppedHeineken.
‘With Voyage, the fifth instalment of our Legends campaign, we want to go further than inspiring men to be resourceful and open to the world. We are giving a few of them the opportunity to go beyond the borders of their comfort zone. Dropped is a social experiment that will challenge the participant to display their true character and if they do, have a legendary travel experience.’ – Sandarijn Huijgen, Global Communications Director, Heineken
Alla filmer kommer från YouTube/HeinekenDropped