Under #SSWC i år presenterade företaget Fanbooster som arbetar mycket med Facebook-produkter så som tävlingar och undersidor en stor undersökning baserad på över 116.000 poster från flera olika företagssidor.
Nyfikna på att boosta sina kunder än mer genomförde Fanbooster denna undersökning som avslutatdes i februari 2013. Undersökningen är baserad på företagssidor och dess poster (166.314st) från Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Storbritannien och fokuserade både på B2C och B2B.
När postar företag?
De flesta människor är bekväma av sig och det är även många marknadsförare och community managers. De flesta av oss arbetar helt normala kontorstider vilket utan överraskning återspeglas i när inlägg postas. Graferna under är ett generellt genomsnitt och inte representativt för alla sidor men talar sitt tydliga språk.
Vilken dag i veckan genererar statistiskt mest engagemang (gilla)
Fanbooster grävde även ner sig i hur många som gillade olika inlägg under veckans olika dagar. För att ha ett värde att utgå i från valde de onsdag som ett slags medelvärde med värdet 0 i motsvarighet till de andra dagarna. Tittar man på på siffrorna här under innebär det att måndagar gar 6,7 procent större sannolikhet att få fler likes än onsdag.
Stjärnorna innebär innebär olika grader av sannolikhet och skiljer sig fånigt lite, ta det hela med en nypa salt.
- * 99,5 %
- ** 99,9 %
- *** 99,99 %
![]() |
Regression: Week day |
Vilka olika typer av inlägg engagerar
På samma sätt har Fanbooster gjort en djupdykning i olika poster och hur de generellt engagerar och hur man tyder uppställningen är precis på samma sätt som ovan. Till exempel engagerar erbjudanden absolut bäst och i jämförelse med fotografier (1.366 – 1.009) engagerar erbjudanden nästan 33 procent mer (32,7%).
Tid på dagen
Vilken tid man postar på dygnet påverkar väldigt mycket. Ser vi till de flesta människors mönster är det ofta på väg till jobbet, precis innan lunch, sen eftermiddag och på vägen hem som många sitter klistrade vid sina mobiler eller lutar sig bak för en paus och nöjessurfing.
Många har även familjer och vi ser en drastiskt uppgång efter middag och barnläggning. Dock visar grafen att från eftermiddagen och fram till strax innan midnatt ökas engagemanget kontinuerligt och ändå postar vi som mest frekvent mellan 08-16.
![]() |
Time of the day |
När ska du posta inlägg!?
Vet du när dina fans är online? I admin-gränssnittet på er Facebook-företagsida under Post finns det en klickbar länk som heter When Your Fans Are Online. Med stöd av denna undersökning och med informationen som ni själva äger kring era fans vilket skiljer sig från målgrupp till målgrupp har ni nu en bra grogrund att bygga upp er EdgeRank – det vill säga de parametrar som styr en posts synlighet jämtemot fans.
Genom att posta frekvent med engagerade inlägg höjs möjligheten att nå ut till era fans. Kom ihåg att Facebooks grundläggande affärsidé går ut på att du INTE SKA NÅ alla dina fans utan använda hårt arbete och annonsering. Happy posting!
Information och bilder är hämtade och skapade av Fanbooster.
0:00 – 0:30 | -0.344 |
0:30 – 1:00 | 0.103 |
1:00 – 1:30
|
-0.188 |
1:30 – 2:00 | -0.882 |
2:00 – 2:30 | -1.048 |
2:30 – 3:00 | -0.990 |
3:00 – 3:30 | -1.322 |
3:30 – 4:00 | -0.252 |
4:00 – 4:30 | -0.373 |
4:40 – 5:00 | -0.030 |
5:00 – 5:30 | 0.233 |
5:30 – 6:00 | -0.005 |
6:00 – 6:30 | 0.110 |
6:30 – 7:00 | 0.143 |
7:00 – 7:30 | 0.056 |
7:30 – 8:00 | 0.040 |
8:00 – 8:30 | 0.023 |
8:30 – 9:00 | 0.000 |
9:00 – 9:30 | 0.069 |
9:30 – 10:00 | 0.088 |
10:00 – 10:30 | 0.093 |
10:30 – 11:00 | 0.047 |
11:00 – 11:30 | 0.065 |
11:30 – 12:00 | 0.091 |
12:00 – 12:30 | 0.079 |
12:30 – 13:00 | 0.091 |
13:00 – 13:30 | 0.096 |
13:30 – 14:00 | 0.080 |
14:00 – 14:30 | 0.184 |
14:30 – 15:00 | 0.197 |
15:00 – 15:30 | 0.238 |
15:30 – 16:00 | 0.244 |
16:00 – 16:30 | 0.245 |
16:30 – 17:00 | 0.296 |
17:00 – 17:30 | 0.368 |
17:30 – 18:00 | 0.339 |
18:00 – 18:30 | 0.268 |
18:30 – 19:00 | 0.330 |
19:00 – 19:30 | 0.258 |
19:30 – 20:00 | 0.346 |
20:00 – 20:30 | 0.279 |
20:30 – 21:00 | 0.235 |
21:00 – 21:30 | 0.309 |
21:30 – 22:00 | 0.293 |
22:00 – 22:30 | 0.248 |
22:30 – 23:00 | 0.319 |
23:00 – 23:30 | 0.431 |
23:30 – 0:00 | 0.101 |