Visst är det väl skönt att vi alla är olika! Det är det som är tjusningen med att blogga. Jag får tycka vad jag vill och skriva det, och det gör jag. Länge tillhörde jag skaran som tittade på TV4s Nyhetsmorgon även kallad #nymo i Twittervärlden innan jag av misstag hamnade på SVTs Godmorgon Sverige.
Att de jag följer på Twitter älskar Nyhetsmorgon har jag förstått. Många av dem dyker också till och från upp i rutan. Många gånger under titeln ”Sociala medier-experter” och det är ju roligt. Men det är mycket med Nyhetsmorgon som är alldeles för kommersiellt. Sen att det är reklam höjer heller inte nyhetsvärdet i att sitta med den kanalen på till morgonkaffet.
När min flickvän och jag tittade på Godmorgon Sverige för första gången insåg vi båda vilken skillnad det var. Nyhetsinslagen och reportagen hade ett helt annat djup. Samtliga var gjorda av egna reportrar på plats som intervjuade lokalbefolkning i nyhetsområdet. Det var inte alls samma snabba klipp och ytliga rapportering som i grannkanalen.
Så kommer jag till mitt artificiella lyxproblem i ett land som är fantastiskt tryggt och välmående jämfört med många! Vad ska man ha för hashtag? Vi har ju trots allt bara 140 tecken per tweet och de vill jag inte fylla ut med den långa harangen #godmorgonsverige. Efter att twittrat med Markus Wellin om det på Twitter bestämde jag mig för skriva detta inlägg och se om jag kan mynta framtidens hashtag för Godmorgon Sverige!
#gosvt fick det bli mitt sociala experiment. Det ligger som rätt i munnen och är mjukt. Gosigt liksom. Ska man tänka lite Zen-buddistiskt så vill jag starta mina morgnar bra. Go, som talspråket av god. Kan inte bli bättre. Så avspeglar det dessutom min preferens, #gosvt framför #nymo. Låt oss se om det får genomslag eftersom jag frågade min Twittersfär om det fanns en allmängiltig hashtag och fick inga konkreta svar! Stöd #gosvt.