Mark Earls kallar sig själv Recovering Planner. Han har skrivit boken HERD och hans keynote kom att handla om att originalitet och att kopiera.
Innovation is made on something existing
Mark började sin keynote med en anekdot kring kopiering. En av de första kartorna som gjordes över Afrika kopierades och användes länge tills en fransman en gång skulle leta upp Kongo-bergen. Förvånansvärt fanns det inget berg där utan bara en platå.
Vi blir konstant matade med nytt, nytt, nytt och har vi bär på en romantiskt koppling till nya saker. Samma saker anses osexig och vi alla vill ha unika upplevelser. Kontrasten till detta är att kopiera som oftast anses ofint. Marks ståndpunkt är att utan kopiera är kultur och att det behövs för innovation och utveckling av oss som individer. Genom att kopiera sprids saker, insikter, konst med mera.
Kopiera, kopiera och kopiera
Jag tar det hon det hon tog – orgasmscenen från När Harry möte Sally. Samma sak händer oss när vi äter en lunch på nya ställen. Ofta tittar vi runt och många beställer genom att uppmärksamma vad folk runt omkring äter och beställer efter det.
Att kopiera innebär variation och utveckling väldigt mycket likt Darwins teorier. Mark tar upp exempel kring stora flygande flockar med fåglar där varje individ korrigerar sig mot de närmaste individerna. De härmar men med en viss variation för att följa flocken och dess kultur. Samma tendenser hittar du hos människan.
Detta är inlägg #79 av #100 i utmaningen #blogg100