I ett lila ljussken med det fantastiska namnet Aggro Pekuliar öppnar Per Thorberg eventet. Det är även hans förtjänst att vi sitter i Maximteaterns mysiga salong. Det är långt ifrån fullt men förväntningarna vibrerar i rummet.
Det är en humoristisk start när Per stundom kommer av sig eller till och med svarar i telefon under öppningstalet dock ständigt med glimten i ögat.
Julia Romanowska, musiker och doktorand på Karolinska Institutet, öppnar eventet med sin keynote 0ch hypotes att konst kan skapa positiva effekter hos ledare och medarbetare. Förändrade beteende ger ökad hälsa. Det gäller att släppa taget om ”låt-gå-ledarskap” och det är e relativ vanlig ledarskapmetod i Sverige. Det kopplas till mobbing, konflikter, stress och ohälsa.
Est-em-etisk – Estetisk (hur man uppfattar världen) Emetionell (hur man upplever världen) Etisk (hur man värderar världen)
- Est-em-etisk ledarskapskompetens – empatisk föreställningförmånga, motivation, moralisk handlingmetod
- Föreställningsförmåga – beslutsfattande, empati, visionsskapande
- Prosocialt ansvartagande – ödmjukhet, kurage att handla
Det är ett intressant att insikterna om självkännedom bidrar till ödmjukhet och effektivitet. Det känns i och för sig naturligt och ser jag till de vänner jag har som är talanger inom sin/sina nischer är by default ödmjuka. Däremot de som vill vara bra är ofta skrythalsar. Julias olika insikter i hennes keynote som även blandas med humor är intressanta, å andra sidan tycker jag att social-, beteende- och psykologi i allmänhet är ytterst spännande marker utan att jag tidigare fördjupat mig i dem.
Robert Stevens användarspecialist på Bunnyfoot berättar att dofter hjälpte indianerna återuppväcka minnen genom att spara doften i en lufttät behållare för att sedan på årsdagen öppna upp burken och återuppliva minnet. Därför fick vi i publiken ett doftprov för att minnas hans föreläseläsning men också för att ta med insikten att koppla minnen till en doft.
Det är ett kraftfullt sätt att komma ihåg saker på och det har jag upplevt många gånger själv. Tänk på bara alla reseminnen som poppar upp av bekanta dofter som dyker upp i andra sammanhang. Det händer mig hela tiden och jag har sällan så starka minnen som just när de triggas av olika doftnyanser.
Känslor är även ett utmärkt sätt att öka engagemang och kan driva på företags framgång. Känslomässiga kampanjer lyckas 50 procent bättre än icke visar en undersökning med över 600 kampanjer.
Ditt medvetande i jämförelse med en elefant är dig som en passagerare medan hela elefanten är ditt omedvetenade. Det du inte är medveten om är mycket mer intressant och ger en starkare fingervisning om vad du egentligen tycker och tänker.
Med ögonrörelsekamera och ansiktskodning, kan Robert berätta vad du tycker, redan innan du öppnat munnen. Med dessa kunskaper kan de utvärdera hur hemsidor och datorspel fungerar på sina målgrupper. På det viset har de även optimerat olika reklaminslag och andra uppdrag till sina kunder.
Detta är inlägg #79 av #100 i utmaningen #blogg100