Intressant Facebook-statistik över svenska företag

tatchit-lunch-social-birgitta-edberg-feffe-kaufmann

I dag höll Tatchit vår första sociala lunch med Birgitta Edberg som inbjuden föreläsare. Birgitta pratade om affärsnyttan kring sociala medier och för företag. Det fick mig att rota runt lite på nätet. Jag snubblade då över intressant Facebook-statistik om svenska företag. 

Robert Andersson på Facebookskolan har både samlat in statistiken och utformat denna infografhic här under som är överfylld med statistik som påvisar att vi har mycket arbete kvar att göra men även men del positivt som att bara 4% av alla företag med fler än 400 följare postar färre än ett inlägg i veckan.

Jag har plockat vad jag tycker står ut mest och summerat det här:

  • Hela 9% av alla svenska företag har stängda/privata Facebook-sidor
  • Runt 31% av alla svenska företags har mindre än 10 aktiva följare på sina Facebook-sidor
  • Svenska företag postar oftast länkar som i genomsnitt engagerar sämre istället för bilder som engagerar långt mycket mer
  • Många företag missar att posta inlägg på helgerna som statistiskt sätt engagerar mer
  • Korta, snärtiga inlägg och riktigt långa inlägg engagerar mer
  • Uppmaningar som gilla och dela fungerar

svenska-foretag-facebook-infographic-feffe-kaufmann-blogg