5 konkreta tips på innehållsmarknadsföring

innehållsmarknadsföring_feffe_kaufmann

Har du märkt hur vår uppfattningsförmåga kan liknas vid micro-chipet – det har blivit mindre och snabbare. Ingen vill bli träffad av en vägg av bokstäver utan fler efterfrågar snabbare och effektivare information. Är det en trend, en ytlig föreetelse eller har vi som chipet utvecklats? Du måste därför engagera med er innehållsstartegi.

När Youtube kom var många av filmerna kring 2-3 minuter. I början hade vi tålamod men nu klickar vi ofta förbi filmer som är längre. Old Spice-kampanjen som slog igenom stort på webben kortade ner filmerna till 30 sekunder, vissa ända ner till 15. Samma är det med TED, inget föredrag får vara längre än 22 minuter medan de flesta är kring 12-15.

Allt går ut på att få ut meddelandet fortast möjligast utan repetition eller övertydlighet innan åskådaren hinner trötta är knepet för innehållsmarknadsföring i sociala kanaler.

Här kommer fem lätttillgängliga tips på innehållsmarknadsföring till dina kanaler.

 

1. Den munsbitstora bloggposten. 

Att skriva för webben kräver fler olika ingredienser:

  • En bra rubrik
  • lockande introduktion
  • frestande undertexter
  • Korta stycken (två eller tre meningar)

Var snäll mot dina läsare, konfrontera dem inte med en massiv textvägg. Folk scrollar som oftast genom blogginlägg för hitta nåt matnyttigt för dem personligt eller för deras företag. Mindre är oftare mer. Seth Godin:s blogg är ett magiskt exempel på detta. 

Glöm inte bloggen, skriv ofta annars tappar du dina läsare. Som denna post är den första av 100 i #blogg100 – andra sommaren av grundaren Fredrik Wass. 

2. Infographic förskönar data

Gör din statistik och data lättsmällt genom infographics. Text kombinerat med grafik kan kommunicera det du vill sexigare och snabbare. Det finns gratisprogram för detta som till exempel app.piktochart.com

3. 15 sekunders filmen 

Viddy har redan fångat 40 miljoner användare. Det är 15 sekunder långa filmer som man editerar likt Instagram och är ett spännande format att använda. Eller skapa ett Youtube-konto och prova detta korta format. Läs gärna 15 sekunder i Almedalen.

  • Ge dina fans en ny vinkel med ”behind the scenes-glimtar”
  • Visa dina fans tricks och knep med korta filmsnuttar
  • Lägg ner tid och tanke trots att det bara är 15 sek, människor är kräsna
  • Låt dina kunder och fans säga vad de tycker
  • Gör teasers för vad som komma skall

4. Bilder engagerar

Bilder är oslagbara när det gäller att bygga engagemang och när det kommer till innehållsmarknadsföring i sociala kanaler anser jag att engagemang kommer först och sälja är sekundärt. Med plattformar som Instagram och Pinterest vilka har visat vägen vilket genomslag visuell kommunikation har är det bara att följa med.

  • Var innovativ – bra, snygga, roliga och smarta bilder delas oftare
  • Ta högupplösta bilder, ingen vill titta på gryniga bilder
5. Gästblogga för att få ut dig och ditt varumärke

Rubriken säger allt. Öppna portar till nya kunder, fans och följare. Kasta dig ut i hajstimmet med dina absolut bästa inlägg annars biter läsarna tillbaka. Earn the love.

Vad och hur tänker ni? Har ni flera tips eller förslag på vad jag ska skriva om? Lämna gärna en kommentar och dela med dig av dina tankar. / Feffe