På min praktikplats RAU (Rektorsakademien Utveckling) arbetar vi för att påverka lärare, rektorer och beslutsfattare inom skolväsendet. Några av de största utmaningarna är att förändra pedagogiken och att lyfta in modern informationsteknik och kommunikation i klassrummet. Detta åstadkommer vi mestadels genom utbildning och föredrag. Det finns redan många inom de olika kategorierna som redan arbetar proaktivt med detta i landet. Problemet är att de är få. Genom att lokalisera och skapa en relation med dem
kan vi tillsammans skapa en förändring underifrån.
Att bygga upp ett nätverk på nätet för att få ut sitt budskap behöver inte vara så svårt. Jag kastades in på RAU med föga inblick eller kunskap om skola och utbildning. De har ett befintligt och genomarbetat nätverk men långt ifrån komplett. Det finns många sätt att hitta de du vill ha tag på. Vissa kostar och andra sätt är gratis. Jag har i detta fall använt mig av Twittercensus, en arbetsmetod jag inte hört eller sett någon arbeta efter. Därför jag skriver detta inlägg.
Twittercensus
Fredrik Svensson som är en delgrundare av RAU och som varit väl insatt både inom skola och sociala medier (i detta fall Twitter) är en bra utgångspunkt.
Twittercensus som är en fantastisk sida om man är intresserad av Twitter i Sverige. Där finner man all form av statistik som Hampus Brynolf kämpat fram under vissa fastlagda kriterier (se hemsida).
Vad man kan göra där är lokalisera samtliga svenska twittrare i ett sammanställt kluster. Klustret är i sin tur uppdelad i olika nyanser av färger som representerar olika grupper. De tidiga dagarna på svenska Twitter är över. I dag börjar upp till 20000 nya personer per månad att twittra i Sverige. Detta har gjort att klustret har vuxit nåt enormt utöver medie- och journalistikbranschen. Självklart finns det en färg för skolan och dess twittrare, den lilla blå-lila toppen på klustret som bilden här under visar är skolan.
Hur hittar man sitt kluster?
Genom att lokalisera en nyckelperson som finns på Twitter, i detta fall använder jag Fredrik Svensson, kan man hitta sin del av klustret. Som bilden här under illustrerar.
När man väl zappas dit så kan man zooma in och ut ur klustret så man dels ser färgen och dels ser vilka som angränsar. Desto större ring kring namnet innebär större antal följare vilket indirekt innebär en större ”influencer” och bra virke för ambassadörskap som till exempel Stefan Pålsson (se bild nedanför)
Detta är ett utmärkt sätt att använda Twittercensus till ens egen fördel i jakten på influencers och ambassadörer. Har du använt Twittercensus på något annat innovativt sätt så lämna gärna en kommentar eller hör av dig. Vore riktigt spännande att veta.
Hoppas detta kan hjälpa dig, det har definitivt hjälpt mig.
Influencer* – person som genom sitt nätverk har stor påverkan på sin omgivning genom (i detta fall) sociala medier