Sammansvetsad med med en klasskamrat, Helen Lindkvist och tre kursare från andra utbildningar inhouse på Medieinstitutet och Medieskolan ska vi slipa spjutspetsarna och gå mot attack. Det är en tävling för studenter i DR-mediet, med direktmarknadsföring och direktreklam som startades av Posten 1988. Berghs, Forsbergs och Hyper Island är bland annat med och tävlar.I Guldlådan 2012 har man möjligheten att tävla i två kategorier, konsumentbusiness (B2C) och Välgörenhet/ideell verksamhet. Vårt uppdrag är att visa hur direktmarknadsföring kan användas för påverka en målgrupp och skapa en ny attityd- och beteendeförändring över tid.
Den 2 februari senast klockan 1900 ska vi leverera vårt bidrag i både fysisk och digital form. Vi har fortfarande tid att påverka valet av jury, vem vi skulle vilja bli bedömda av. Den är en spännande tanke och många namn har cirkulerat i huvudet på mig. Jag suger på karamellen ett tag till innan jag kastar ut det i offentlighetens namn.
De två olika casen
Wateraid är det jag själv tycker är mest spännande caset. De flesta i min grupp var mest sugna på ta del i denna kategori men vi har inte bestämt något än. Wateraid är verksamma i 27 länder. De är ett enuppdragsföretag som kämpar för en sak, vatten till alla! Det är då självklart under kategorin välgörenhet/ideellt och själv uppdraget är sätta fokus på den tysta katastrofen som de kallar den. Över 1 miljard människor har inte tillgång till rent vatten och över 2,5 miljarder människor har inte tillgång till toalett. Kombinationen av detta leder till massvis av hygieniska problem och följdsjukdomar som ofta kan leda till döden. Målet är att skapa en insamlingskampanj och lyckas värva 1000 månadsgivare som bidrar med 50 kronor eller mer. Det är Pro bono och skulle vi bli nominerade så blir livepitchen den 16 februari.
Det andra case handlade om QR-koder(Quick Response). Meningen med den är hur vi kan öka användandet av dem men också skapa en beteendeförändring hos den stora massan i Sverige. I Japan används QR-koder frekvent och även där det har störst genomslag. Det känns lite förlegat och tråkigt med QR-koder men det kan bero på alla trista erfarenheter jag haft med dem. Många leder ingenstans eller ger obefintligt mervärde till att läsa av dem. De flesta kopplar dem till företagssajten och utnyttjar inte möjligheten till fånga kunden.
”QR-koder är en teknik med oändliga möjligheter. De mesta är ännu outforskat. De främjar snabb call-to-action. Koderna är en effektiv brygga mellan fysiska och digitala medier. De kan därför finnas en ”win-win-win”-situation, där alla parter kan dra nytta av utvecklingen”, skriver de i häftet vi fått. Kanske är det så och det blir spännande att se vad som kommer att ske med bidragen men jag är lätt skeptisk att det blir stort genomslag trots över 2 miljoner smartphones i Sverige. Vi får väl se!
Må bästa grupp vinna och jag önskar alla mina klasskamrater och fellow-kursare ett stort lycka till!
Vår grupp:
- Helen Lindkvist webbkommunikatör
- Feffe Kaufmann webbkommunikatör
- Matilda Nyberg grafiskdesigner
- Johanna Axelsson marknadsstrateg
- Daniel Sandhaag marknadsstrateg