Facebook, statistik och Edge Rank med Socialbakers

socialbakers_feffe_kaufmann

Snöstormen ställde in eventet i december. Nu är det revansch på Clarion Sign med Socialbakers denna onsdagskväll i januari. Det är ett litet och intimt seminarium; vi är knappt 40 personer samlade. 

En av grundarna till Socialbakers, Egon Wilczec öppnar kvällen med statistik; Sverige i sociala siffrorbaserat på Facebook. Trots att det inte var några direkta nyheter är det häftigt när man får en tung vägg av statistik som faller på en. Se upp, här kommer den:

  • 9.045.000 personer bor i Sverige
  • Det totala antal Facebook användare 4.935.340 vilket är 54.56% av befolkningen
  • 58.46% av alla som använder internet i Sverige har Facebook
  • Senaste två veckorna ökade antalet användare i Sverige med 39840 personer dvs 0.8%
  • Sverige är enligt Facebook-statistik rankat #38 i världen (#1 är USA med 167.431.700 användare)
  • Spotify har flest antal svenska fan på sin sida med 483.702st av totalt 3.359.448 och är därför i FB-mått Sveriges största varumärke
  • Vi var som flest på Facebook 23 december 2012 med 4.963.800

socialbakers_demografisk_användande_facebook_feffe_kaufmann

 

De största varumärkena i Sverige mätt i antal svenska fans på Facebook är:

  1. Spotify med 483.702st fans av totalt 3.359.448
  2. Coca Cola med 322.575 fans av totalt 57.820.340
  3. Hallonlakritsskalle med 303.977  fans av totalt 357.946
  4. Ben & Jerry´s med 273.995  fans av totalt 4.561.417
  5. Marabou med  265.010 fans av totalt 398.475

Åtta grundregler för att synas på Facebook enligt Edge Rank

Den genomsnittliga antalet likes på olika fan pages för en europé är 53 stycken. Företag postar i genomsnitt 36 poster i månaden, därför gäller det att slå igenom bruset. Här under följer några saker att tänka på och förhålla sig till för att lyckas bli sedd:

  • Kvalitativ innehåll – snygga bilder, bra innehåll, genomarbetat texter som vill läsas
  • Följ Facebooks regler – gör du inte det straffas sidorna och din Edge Rank sjunker = du syns inte
  • Posta olika i format – bilder, videos, statusuppdateringar, frågor, länkar och Call to Action
  • Inläggs frekvens – se upp för spam – 1-3 inlägg per dag för företag – 10-15 för media
  • Tajming – posta dina inlägg när folk är på Facebook – ofta morgon, lunch och kväll – använd olika verktyg för se när just din målgrupp är som mest aktiv
  • Tiden dödar inläggen – det gäller att posta vid rätt tillfälle, inläggen dör ut med tiden och drunknar bland annat.
  • Svara och lyssna på  fansen – öppna dig för fansen, ta hand om ambassadörer och engagera dig med dem för då interagerar de oftare
  • Ha ett öppet huvud – Facebook förändras ofta, lär känna din målgrupp och förbered dig på förändring

Tre budord för lyckas med inlägg på Facebook;  likeable, shareable och actionable!

Vill ni läsa mer om eventet ur ett annat perspektiv med infallsvinkel på LinkeIn läs då Peter Rosdahls post

Detta var inlägg #2 av #100 i utmaningen #blogg100