Hyper Island höll i dag en digital festival i sina egna lokaler vid Telefonplan. Temat var 4 Hour of Change och varje timme innehöll olika saker.
Ibland är det onödigt att uppfinna hjulet igen och därför är det lättare att låta Hyper Island förklara själva. Detta är från dras egna blogg:
Well, the day is divided in 4 parts;
”BURNING ENERGY IN START-UPS” – Start-ups sharing their stories and pitching their idea to the crowd. Mingle and fun!
”CHANGE MAKERS” – Join a lecture and thrilling workshop on UX and Service Design. – Google is here! Listen to the Nordic Communications Manager Emma Stjernlöf on Google tools and approach to change. – Hoa Ly from Psykologifabriken inspires us with a different approach to change.
”HYPER ISLAND PROGRAMS” – this is an ”open day” where anyone interested in Hyper Island can listen in on the different programs, ask questions to the students, take part in a short workshop just to get a feel for a few of our working methods.
”INDUSTRY HANG-OUT” – Agencies and companies will be here to mingle with future talent, and presenting success cases that is leading change.
Kort sammanfattning av min dag på #hifest
Dagens första timme ägnades till Hyper Islands elever och deras olika start-ups. Runt en sex stycken pitchade sina idéer för oss medan man samtidigt minglade och pratade med olika personer. Det var en grymt trevlig tillställning och stämningen var hög på Hyper Island. Mellan samtalen tyckte jag dessa pitcher tyckte jag var intressanta:
- CANU – en app som man kan bestämma olika events under dagen och bjuda in sina vänner eller följare att delta på. Om du vill ta en fika med en vän så kan du uppmana via appen för det. Vi fick alla en kod och signa upp oss och än så länge är det svårt att säga hur tjänsten är eftersom vi inte fått tillgång till den riktigt än.
- Haibu – en tjänst för skola och föreläsare där man i realtid kan kommentera slides, få länkar och ta del av en live presentation direkt genom Haibu. Se deras casefilm på Haibu:s sida.
- Merchii – en tjänst för modebloggare och andra som skriver om produkter och tjänster att kunna kapitalisera på sin blogg genom att ”tagga” produkterna och på så sätt göra sin post till en e-commerce-plattform och tjäna lite affiliate-kronor på.
Efter det hela valde jag lyssna på Emma Stjernlöf från Google, Ludwig Jonsson från Rodolfo och Hoa Ly från Psykologifabriken.
Emma från Google gjorde en typisk Google-dragning. Det mesta var kring dem och sina nya produkter. Det roligaste var väl att Google Hangout är till 80 procent utvecklat på Stockholms-kontoret. Hennes dragning finns streamad via Bambuser här under.
Ludwig från Rodolfo var den som inspirerade mest i mina ögon. Dem samarbetar med Psykologifabriken vid idé- och koncept-framtagning. Med sina klienter och med ett eget kreativt team kommer de fram med lösningar med en tredje och ovanligt del, en psykolog. Idéen är genial eftersom mycket av reklam anspelar på beteenden. Äve hans dragning finns på Bambuser och ni hittar den längre ned.
Hoa Ly från Psykologifabriken hade en keynote som sprang lite överallt från beteendepsykologi till storytelling och sin rollfigur och DJ från Yamarill. Glöm inte titta in på sidan Yamarill som jag länkat till. Den är en fantasivärld som vill förena sig med oss och det är därifrån Hoa i form av DJ kommer i från. Jag fick i dagarna en inbjudan från Psykologifabriken att prova en av deras kurser. Den 25/3 börjar jag deras idéfabrik, det lär bli ett inlägg om det.
Detta är inlägg #39 av #100 i utmaningen #blogg100