Hela gårdagen spenderades i Nalens eminenta lokal i Stockholm på Digital Knowledge Day 2012. Och hur kommer det sig? Jo, i förra veckan så hade vi Per Pettersson från Search Integration som föreläsare på Medieinstitutet och hela klassen blev inbjudna.
Digital Knowledge Day är skapat av Search Integration i avsikt att få komma till tal under eget tak med egna ämnen enligt Christofer Brugge, VD på Search Integration, eftersom många av dem som arbetar där är ute vitt och brett och föreläser. Dess grundare Sara Andersson och deras expert inom just webbanalys, webboptimering och mätning Brian Clifton var bara två av sju talare.
Sara Andersson går igenom vikten av innehållsnärvaro på nätet
Studier öppnar många dörrar och leder oss in lite varstans. Att få förena Nalens atmosfär och med sina tolv meter i takhöjd med digitalt nörderi istället för konserter var något nytt. Christofer Brugge var konferencier och drev dagen så tiderna hölls. För att referera till några av eventets talare så var Sara Andersson väldigt rakt på och gick igenom många exempel på företag och medier, till och med vår kära statsministers närvaro på nätet. Med stor närvaro höll Sara sin keynote och kom med konkreta förslag i ren SEO-anda för hur företag kan agera i den social webben.
Brian Clifton om några features på Google analytics
Brian Clifton trotsade sin hosta och förkylning. Han som är Googleninja gick igenom några features väl värda att använda. Det som imponerade mig mest var Google Real-Time beta – Där kan du i realtid se vad som händer just nu på din hemsida eller en URL du bevakar. Tjänsten uppdateras med intervaller om 30 minuter. Det gör att du kan se exakt hur ett reklaminslag påverkar eftersom många som sitter vid teven har en andra skärm de använder som en dator, smartphone etcetera. Skjuter trafiken i höjden så kan man gott säga att inslaget hade genomslagskraft. Brian visade också Pages – där den stora nyheten är att mycket offlineinformation lyfts in, och att det går att tracka konversationer utanför ens egna plattformar.
Workshop med Arvid Axland
Min stora favorit under dagen var Arvid Axland, är grundare av Pool kommunikationsbyrå. Hans keynote kom att inspirera kring att upplevelsebaserad webbnärvaro är vägen till kundens hjärta. En gnutta humor, lite allmän information och interaktion med publiken genom två workshops ledde honom till favoritplats. Vi skulle hinna med tre brainstormningar i grupperna men hann bara två. De tre frågorna vi skulle smida tankeknölarna kring var:
- Hur kan man motivera att det kostar 100 kronor att ”likea” din fanpage på Facebook?
- Hur skulle man kunna utöka den positiva upplevelsen via omvägar innan konverting?
- När blir upplevelsen blir som starkast?
Efter att många bytt platser för att hitta folk man aldrig tidigare arbetat med hamnade jag med Vian Tahir och Therese Reuterswärd. Övningarna var både roliga och utvecklande eftersom vår grupp i mina ögon var väldigt dynamisk sett till våra bakgrunder och arbeten. Vian är pressekreterare på Järfälla kommun och Therese är nu på Scandic hotels som Online Marketing Manager. Själv är jag fortfarande student på Medieinstitutet.
John Ekman ger handfasta konverteringsoptimeringstips och sågar sidor
Efter det att John, VD och grundare av Conversionista, gått igenom olika tips för vad man bör tänka på genom att visa olika dåliga hemside-exempel var det fritt för publiken att bjuda på sina egna domäner och bli sågade. Men sin allvarliga torra, och lätt mörka humor, bjöd John på en hel del skratt. Många konkreta och bra tips kom fram med mycket märkande av ord så att säga. Allt är inte hugget i sten.
Dagens största takeaway kom från John. Det är väsentligt hur företag väljer att skriva sin copy kring konverteringar. Också hur lite de väljer att ta till vara på situationerna de faktiskt har kontakt med sina kunder.
För att förtydliga det hela så tänk er när man har köpt något och transaktionen är gjord. I åtta av tio fall så står det ”Tack för ditt köp” eller liknande som mer framhäver något positivt för företaget. Istället kan man välja att skriva något som framhäver en positiv känsla hos kunden ”Du har just nu blivit en lycklig ägare av…” eller ”Grattis till ditt köp, det finns bara 100 exemplar av denna sko och ett par har just blivit dina.”
Avslutningsvis
Jag är glad att vi haft Per som lärare som med både kunskap och pedagogik introducerade oss till grunderna inom SEO. Att det sen skulle leda till att vi fick deltaga på Digital Knowledge Day var även en riktig bonus. Valet av lokal måste jag ta och hylla till skyarna. För den mängd människor som deltog så var Nalen perfekt. Den är intim, har rymd och ger en enastående atmosfär. Har alltid älskat att gå på konserter där men det har nu också tagit på sig en favoritkofta för digitala event. Kan bara intyga att det nu finns ännu ett event på min lista som jag måste gå på nästa år. Träffade också nya och trevliga personer, som alltid, och bara det är en behållning i sig.
Bambuser och andra som bloggat om Digital Knowledge Day
Ligg steget före, hitta ny mark och ta plats, av Emelie OckelströmSe Bambuserupptagningarna hittar du här för #dkd12.