Efter en skön natt i #bloggersinn och ett morgonpass med efterföljande frukost på Scandic Rubinen börjar dag två på Webcoast under en skinande sol.
Mina val av sessioner kommer helt bestämmas av sådant jag aldrig skulle valt att gå på för att vidga mina vyer. Det är också ett nytt sätt för mig att angripa event på. Jag kommer uppdatera denna bloggpost under dagen efter inspiration och intryck. Det nyaste finns längst ner.
Dagen första session jag tar mig till är ”You fucking love science” med Per Olof Arnäs aka @dr_po. Det finns en problematik med vetenskap och det är hur man kommunicera ut det på ett mer tilltalande vis. Per som redan tagit till sig Flipped Classroom-tänk och modern teknik in i klassrummet är en frontfigur bland Chalmers professorer.
Session 1 – You fucking love science
Sessionen formades efter en snabb presentation och katalysator till ett diskussionsforum. En spännande film som visades under presentationen är Scientist Uncover Invisible Motion in Video. Den är inbäddad här under.
Infografik och visualisering var de två stora sakerna som lyftes med olika exempel. Däremot kom diskussionen egentligen inte fram till hur man ska gå till väga.
Jag tror att det finns många bra influenser att ta inspiration ifrån genom att koppla ihop konstvärlden och animationsteknik för att enkelt förklara det hela för gemene man. Framför allt med digital teknik kan man skapa en interaktion mellan kunskapen och den som sugs in i det. Augmentet reality är ett sätt att uppleva vetenskap som skulle kunna förtydliga kunskapsflödet om än på en nu dyrt sätt. Det gäller få ut det i publika rum på ett positivt sätt.
Session 2 – Maslow och E-handel
Maslows behovs trappa handlar om dem absolut primära behov som sedan växer. Det Maslow menade är att vi behöver dem underliggande behoven för kunna tillgodogöra sig dem över. Mats Ingeborn aka @matsing har inkorporerat Maslow med e-handel och skrivit en bok om det hela. Dragningen är ett utsnitt ur boken.
Punktlistan börjar från botten av Mats egna Maslowpyramid.
- Botten: Fysiska behov – Plattform. Tillgänglighet. Logistik. – dem två botten nivåerna måste uppfyllas för att räknas som e – handel
- Nästa steg: Säkerhet/trygghet – Personuppgifter. Leveranser. Garantier.
- Tillhörighet: Gilla. Diskussioner. Kundklubb. Rekommendationer. Ingen går in i en tom bar, man väljer den med människor
- Uppskattning: Sociala medier. Kundbilder. Kommentarer. – Använd plattformen för att kunderna att dela på och länka till konkurrenter
- Självförverkligande: One-size-fits-one. threadless.com GodEl toms.com vi går mer och mer mot personligare
Session 3 – Hur du blir en mediadarling
Fredrik Wass aka @bisonblog arbetar som frilansjournalist och gjort det de senaste sju åren och har en bakgrund som informatör. Vad sessionen handlar om är: hur man blir bemött som journalist. Fredrik bjuder på 10 tips för ditt pressmeddelande. Hans grundtanke är att alla skulle kommunicera bättre om dem följdes.
- Skicka aldrig, aldrig, aldrig en pdf-fil – redan där skapar man en tröskel för vederbörande.
- Återvänd till punkt 1. – alla har olika program så se till att skriv det hela i mailet
- Varför är din information så viktig? – lyft fram det direkt
- Sätt i dig själv i en större sammanhang – det förenklar arbetet för journalisten, hitta en större krok på sin egen nyhet och med din bransch
- Bra bilder – ska finnas en bildbank i pressrummet – ju mer desto bättre – variation i olika sammanhang –
- Gör inte hela jobbet åt journalisten – kort inledning med samtliga journalistiska frågor var, hur…
- Slipa på pratcitat – några kan gott följa med pressmeddelandet dock träffar hellre personerna själv om tid finns – hitta sammanhang
- Rubriken, rubriken, rubriken – om man vill ha effekt så bör man kämpa här – det är det som syns i mailboxen – sammanhang här med
- Var tillgänglig – se till att den pressansvarige verkligen finns tillgänglig – helst expert eller högst ansvarige
- Stöd budskapet i de egna kanalerna – arbeta med synergi i samtliga kanaler – uppdatera
- BONUS: Alla är olika – även journalister är bara människor med känslor – det är inte allt man hinner med –
Den perfekta nyheten
- Kommer aldrig i ett pressmeddelande
- Kommer aldrig från en PR-konsult
- Är exklusiv
- Landar rakt i en målgrupp
Missa heller inte livestreamingen som sker från Webcoast.se.
Vackra ”geeksmycken” av Ylva Bergvik
Ylva har börjat tillverka sjukt koola ringar, örhängen och halssmycken av klockdelar och elektronikgadgets som sedan inplastas. Kolla in hennes webbutik ookamishop. Helt klart värt ett besök!
Session 4 – Konkreta tips för din strategi
Lina Areblad från House of Communication bjuder på en allmännyttig dragning och tre strategiska tips för sociala medier som hon återkommande fått frågor om. Dessa tre saker är:
- Tonalitet
- Innehåll
- Uppföljning
Tonalitet – alla företag har värderingar som de vill kommunicera ut. Som när SJ 2010 började twittra avslutade de många tweets med kram. Något som Lina reagerade hårt på eftersom hon menar att SJ inte står för dessa värderingar i hennes ögon. Junkyard är ett företag som exemplariskt följer sin målgrupps tonalitet eftersom det är passionerade personer som står bakom Junkyard.
Innehåll – 96% av alla som gillar en sida på Facebook besöker inte sidan igen(2012 Socialbakers). Det gäller att fylla kanalerna med relevant innehåll och kanske inte lägga så mycket tid på appar. Återanvänd andras positiva kommentarer, hitta dem med Lissly eller Mention. Blocket fyller sina kanaler på ett bra sätt.
Uppföljning – det är riktigt att utvärdera. Sätt mål som är svåra att mäta och relevanta till ert företag. Finns många bra sätt att utvärdera det hela på.
Detta är inlägg #52 av #100 i utmaningen #blogg100