Igen har Ted Valentin knåpat ihop något spännande, besöksbarometern – en social ranking för svenska platser. Detta har han gjort i samarbete med Besöksliv.se och det grundas på ackumulerad Facebook-data från en sexveckors-period i mars/april.
Allt bygger som sagt på data insamlat från Facebook, så kallade sociala markörer som Ted Valentin kallar det, i form av likes och check-ins. De har skrapat ihop listor över en rad olika nischer för att ge indikationer på vad som är ”bra” och ”populärt”.
Återigen bör det belysas att det bygger sonika på data från FB vilket kanske inte ger den mest rättvisa bilden av verkligheten fast vi gör över en och en halv miljon FB-incheckningar per månad. Listor som är skapade innefattas av:
- restauranger
- hotell
- nöjesparker
- museer
- kaféer
- campingplatser
- skidorter
- konferenslokaler
Här under visar jag restaurang-listan som Ted skapat. De andra kan ni finna via översta länken i ingressen. Listan under visar de mest populära restauranger och som Ted själv skriver att det även kan vara en bra fingervisning på vilka som arbetar bra med social medier.