För att fortsätta skrika ut megafonbudskapet som skett i samtliga sociala medier-bloggar – innehållsmarknadsföring är det nya svarta. Många har redan förstått att det gäller bygga långsiktigt med relationsskapande mervärde och på så sätt hitta kunders lojalitet. Inte bara pusha och sälja!
Innehållsmarknadsföring eller content marketing som det även ofta kallas är ingen vetenskap utan den moderna tidens strategi och anpassning till sociala medier som bygger på relationer. Annars hade dem väl knappast kallats sociala medier. Inte heller försöker jag konstant att sälja saker till mina vänner. Med den sociala kompetensen hade jag varit oerhört ensam i dagsläget.
Vad ska man fylla kanalerna med för innehåll?
1. Se över företaget ut- och inifrån – företagshistoria, arbetsmetoder, verktyg, människor och mer
Det man ska börja med är att se över sitt företag, både från ens egna perspektiv och från kunders. Vad finns i företaget värt att berätta om? Här om månaden hjälpte jag en tjejkompis med tips kring vad hon skulle fylla sin företagssida på Facebook med.
Hon arbetar som silversmed och tyckte att det inte fanns något att berätta. Har ni någonsin varit in i en smyckessmedja undrar jag då? Det är fullt av konstiga verktyg och prylar för att kunna utföra den magi som behövs att smida. Varje smycke i sig är en process att ta fram bara när du är i verkstaden men först måste du införskaffa alllt du behöver från material till verktyg. Sedan behövs inspirationen och idéerna. Det är många steg bara innan du kan smida. Berätta om alla dem stegen, om verktygen och tillvägagångssätt. Det är oerhört intressant som kund till en silversmed. Samma sak är det med alla företag; insikt i företaget och dess processer är intressant för många potentiella kunder.
2. Lyssna på vad dina kunder och fans vill, fråga, gör enkäter och skapa konversationer
Det enklaste sättet är självklart att fråga vad dem vill läsa, vilken film de vill se på eller vad du nu håller på med i ditt företag? Använd dig av enkäter eller korta frågor i statusuppdateringarna.
Att hela tiden arbeta proaktivt i dina sociala medie-kanaler genom att starta konversationer är ett utmärkt sätt att känna av vad era företagskunder verkligen intresserar sig för. På samma sätt som de hjälper dig med information om vilken typ av innehåll du ska arbeta med finns det alla möjligheter att samtidigt få bra feedback i för er tjänst- eller produktutveckling. Det finns många anledningar till att hela tiden skapa konversationer med sitt community.
3. Dela med av kunskap, skriv whitepapers, dela andras inlägg och bjud på matnyttigheter
Ett bra sätt att öka kunders förtroende för ditt företag och samtidigt visa att man lever som man lär är att bjuda på kunskap i alla dess former. Du behöver inte nödvändigtvis producera allt själv. Använd gästbloggare, dela andras inlägg i dina kanaler och varför inte samla delar av företagets kunskaper i whitepapers för besökare att ladda hem.
Många företag sitter på oanade resurser inom detta fack och tillsammans kan vi utvecklas framåt. Se bara till vilken informationsmängd som finns på internet, gör det smart, låt inte dina besökare behöva leta upp informationen. Dela med dig av dem istället. Kanske har du powerpoint och annat du kan lägga upp på Slideshare och på så sätt bjuda på kunskap.
Mer då?
Utöver dessa tre stora tjog finns det massor av små smarta finesser att fylla kanalerna med underhållande och informativt innehåll. Använd fantasin, nya verktyg och applikationer för att få ut ditt innehåll. Bilder och film har stor genomslagskraft. Livesänd era seminarium via Bambuser eller Capture. Skapa ett arkiv för dem så era besökare kan ta del av dem när det passar dem. Skapa nyhetsbrev att prenumererar på. Bjud in trogna kunder till möten. Det finns massor att göra och jag hoppas detta kan ge er lite inspiration till bättre innehåll. Glöm heller inte att snegla på konkurrenter och se vad dem gör för inspiration men vad du än gör, gör det bättre.
Detta är inlägg #28 av #100 i utmaningen #blogg100