12 konkreta tips på hur du engagerar bloggare

Man glömmer lätt att det är personer bakom bloggar. I veckan blev jag kontaktad av en byrå (vilken är oväsentligt) med ett kort ”Hej Feffe”, och sen följde en massa information och bilder om en app som snart kommer att släppas. Det var lika personligt som ett pressmeddelande förutom det lilla ”hej:et” i början. Intentionen från deras sida var solklar men utan förklaring, de hoppades på spridning och att jag skulle nappa. Istället blev jag intresserad av deras tankesätt kring ”Blogger Outreach Programs” och relationsbyggnad som föranledde detta blogginlägg och mina tankar kring det hela.     

Viktigt att förstå är att några av de mest respekterade påverkarna i dag på internet betraktades bara för några år sedan som oäkta källor. Du känner i dag till dem som ”bloggare”. I en undersökning nyligen utförd av Technorati, visar att mer än 40% av de tillfrågade uppgav att deras åsikter är nära linje med olika bloggare, medan deras förtroende för massmedia fortsätter att sjunka.

I dagens läge är bloggarskapet så pass etablerat och bloggarna både vet och har förstått sitt egna värde. Speciellt de större bloggarna. De mindre nischbloggarna är dock än mer svårflörtade eftersom de skriver om ämnen de verkligen brinner för, och de följer utvecklingen inom det området med största intresse. De vill inte bli matade utan de vill skriva det de väljer att skriva. Där krävs det träffsäker information för att de ska bli intresserade och eventuellt sprida nyheten.

Jag har själv varit med i olika sammanhang att välja ut och kontakta bloggare för att skapa större buzz kring event eller kampanjer. Även för att knyta dem närmare olika varumärken för att skapa ambassadörer och trovärdiga externa marknadsföringskanaler. Alla sorter av bloggande och bloggare måste därför bemötas och behandlas med respekt. Varför? För det finns en fysik person eller flera bakom URL:en.

Som vilken relation som helst

Jag kan inte bara öppna porten och springa ut på gatan, rycka tag i någon och med ett kort hej och få dem att göra olika saker som jag vill. Jag kan heller inte kräva av en nyvunnen vänskap om olika tjänster det första jag gör. Det fungerar inte riktigt och det skapar direkt en oskön balans i vänskapen. Likadant är det med att knyta bloggare närmare sitt varumärke

Transparens och ärlighet är två nyckelfaktorer i vilken relation som helst. Samma gäller vid relationsbygget kring bloggare. Social kompetens och sunt förnuft är en förutsättning men lika viktigt är att göra research kring bloggarhen.

Här är konkreta 12 tips på hur man skapar en relation med en bloggare:

  1. Tydligt ärende och var ärlig med dina intentioner
  2. Lägg ner tid på att skriva personliga mail och då menar jag mer än att skriva ett ”Hej Feffe”.
  3. Gedigen research kring bloggarhen för att se att det är rätt person du söker. Bästa ambassadörerna hittar man närmast, det vill säga under näsan. Titta till exempel på kommentarsfältet på din företagssida på Facebook vilka som engagerar sig mest.
  4. Lyft fram inlägg du uppskattat och visa genuint intresse mot bloggarhen och dess blogg
  5. Förklara varför du tror att personen kan vara intresserad av informationen eller samarbeta med er
  6. Skapa en win-win-situation mellan er och bloggarhen
  7. Kräv aldrig nåt – allt ska grundas på fri vilja eller på ett rent uppdragsavtal
  8. Möjliggör för mer personliga inlägg genom att erbjuda en intervju, exklusivt material eller liknande.
  9. Erbjud bloggarhen att skapa trafik till sin sida genom utlottningar av beta-sign-ups och annat kul du som du har i företagsbakfickan
  10. Erbjud bloggarhen att utöka sin målgrupp genom att få spridning i era kanaler
  11. Tydlig avsändare och kontaktperson
  12. Använd sunt förnuft – hur hade du velat bli kontaktad?

Flera arbetar bristfällig 

Samtalsämnet kom upp under #WPbar i veckan. Sara Öhman som arbetar för Search me har också häromdagen blivit kontaktad i syfte om att agera nyhetsspridare fast av en annan byrå. Deras sätt att kontakta henne på vara också bristfällig och hon skrev ett blogginlägg om sina tankar kring att arbeta med bloggare. Det inlägget går hand i hand med mitt så läs gärna det.

Behöver du hjälp?

Är du ett företag som funderar på att starta en blogg eller kanske har funderingar på att skapa bloggrelationer så lyfter jag på hatten och välkomnar er att kontakta mig. Skicka ett mail på feffekaufmann@gmail.com så tar vi det därifrån.

Hur tänker du?

Berätta gärna era tankar kring ämnet och om ni haft några liknande upplevelser. Vore intressant att höra.